Het kweekseizoen is voor de meeste liefhebbers begonnen. Voor veel van ons een spannende periode. Kweken we genoeg goede duiven, zodat de vliegploeg wordt versterkt de komende jaren? Dat is toch uiteindelijk het doel van kweken!?!

 Ben je het eens met de laatste stelling hierboven? Zo nee, waarom niet?
ja daar ben ik het helemaal mee eens.

  1. Op welke datum heb je gekoppeld?
    De Kweekduiven zijn 15 februari gekoppeld.
  1. Hoe kweekkoppels heb je?
    Er zitten nu 25 kweekkoppels inclusief voetsterkoppels.
  1. Hoeveel koppels heb je in totaal?
    Totaal zitten er dit jaar 65  koppels waarvan ongeveer 65 procent jaarling .
  1. Uit hoeveel vliegkoppels kweek je jongen voor jezelf?
    Uit de vliegduiven word eigenlijk niet gekweekt.
  1. Hoeveel jongen houd je voor jezelf van de 1e ronde?
    Van de 1e ronde blijven er ongeveer 25 jongen.
  1. Hoeveel jongen houd je in totaal voor jezelf?
    Dit jaar zullen er zo’n 40 a 50 jongen komen. Heb dit jaar veel jaarlingen, dus wat minder jongen dan anders.
  1. Wat is je favoriete koppel voor de kweek?
    Mijn favoriete kweekkoppels zijn Zanzibar maal Marijke en Zanzibar maal de 863.
  1. Wil je wat meer vertellen over dit koppel … over de prestaties van deze duiven uit het verleden, de prestaties van de nazaten van deze duiven, de afstamming van deze duiven.
    Zanzibar en Marijke zijn ouders van oa Roos, zij vloog als jaarling 2 keer mee en 2 keer een 1e NPO. 1e NPO Ruffec en 1e NPO Bergerac, 2e en 3e Sector 4. Verder won deze duivin het jaarling concours op Bergerac. Ook zijn ze ouders van de Little Princess met oa 24e Nat Sect 4 18e NPO. Tevens 1e duifkampioen NIC De Reisduif Zwaagwesteinde.
    Zanzibar keer de 863 zijn oa ouders van 23e nat Sect 4  Bergerac, 38e nat sect 4 St.Vincent. Grootouders van 1e sector 4 Cahors en 7e, 15e en 31e nat sect 4 Bergerac. Tevens de 863 nog Moeder 3e Nat sect 4 Albi.

Auke en Marijke bedankt voor jullie antwoorden en veel succes met de kweek en de vluchten!