Het vliegseizoen is ruim een maand geleden gestart voor de liefhebbers die het programma spelen. Wij, marathonduivenliefhebbers, stappen op verschillende momenten in. Ieder met zijn eigen redenen. Het Marathonduivenjournaal vraagt aan deze liefhebbers hoe het er bij hen voor staat en welke trainingsvluchten hun duiven al hebben gehad. Verder vragen we naar de plannen voor het komende seizoen.
In de vierde aflevering stellen we de vragen aan Wim Schaddé van Dooren uit Rijnsburg. Deze liefhebber won het afgelopen seizoen de eerste Nationaal Bergerac van heel Nederland. Hoe gaat het bij hem en wat zijn de plannen? …
- Hoe vaak zijn de duiven in de vrachtwagen geweest? Op welke afstanden?
Inmiddels zijn de duiven tweemaal met de wagen mee geweest, wat eigenlijk nog niet de bedoeling was. Het vliegprogramma van onze afdeling gaat met grote stappen en dan wordt het verschil voor de jaarlingen wel erg groot. De afstandstappen waren, 145km duivinnen, 200 km doffers, 273 km duivinnen en 359 km doffers. - Hoe vaak heb je ze zelf weggebracht?
Zelf heb ik ze twee keer weggebracht op een afstand van 35 km.. - Maak je verschil tussen jaarlingen en overjarige duiven in de opleiding?
Ja, de jaarlingen gaan mee op de dagfond vluchten dus om de twee weken t/m Chateauroux en dan nog Bergerac als laatste vlucht . De oudere duiven gaan de eerste twee keer mee op de midfond daarna alleen op de vrijdag inkorfdagen. Meestal is dat 273 km. - Heeft de kou in april invloed gehad op je trainingsopbouw van je duiven?
De kou heeft zeker invloed op het inspelen van mijn duiven gehad. Maar zoals ik al eerder aangaf: moet je wel instappen en of dat nou op gelijk 270 km is, maakt niet zoveel uit als de temperatuur maar boven de 17 graden is. Het probleem dit jaar is dat de natuur wel heel erg achter loopt. - Als je de duiven in koude weekenden hebt mee gedaan, zie je dan iets aan de duiven?
Dat valt gelukkig wel mee. - Wat zijn de eerste marathonvluchten voor jouw duiven?
De eerste marathon vlucht is St Vincent. Die is dit jaar vroeger dan normaal (waarom eigenlijk?) dus wordt het kort dag om ze voldoende kilometers te laten trainen. - Hoeveel km hoop je dat je duiven dan minimaal hebben gemaakt?
Minimaal 1000 km moeten ze gehad hebben. Dat wordt krap. - Hoe groot is je vliegploeg? Hoeveel zijn hiervan jaarling?
Mijn vliegploeg bestaat uit 80 duiven waarvan 40 jaarlingen. Best veel eigenlijk. Dat moet ook minder worden. - Speel je ZLU of NPO-vluchten of allebei?
Dit jaar wil ik weer meer ZLU vluchten spelen zoals ik altijd heb gedaan. De duiven worden opgeleid op de middaglossingen en als ze twee of drie jaar zijn speel ik ze op de ZLU - Hoe vaak speel je een marathonduif op de marathon in een seizoen?
Omdat ik op nest speel, gaan de duiven twee keer mee en dat is genoeg. Duiven die ik in het verleden op Barcelona speelde gaan maar 1 keer mee of ze moeten zich zo verraden dan mogen ze ook mee naar Perpignan. - Heb je een favoriete duif voor dit seizoen?
Mijn favorieten zijn ‘de 366’, ‘de 022’, en ‘de 017’. Deze hebben nog nooit gemist. Mijn grootste favoriet is verhuist naar het kweekhok. Net als bij iedereen tegenwoordig zijn er om het hok duiven gesneuveld door de kromsnavel waaronder de halfbroer van de eerste Nationaal maar ook 3 jarige duiven, waar ik smoel op had voor dit seizoen. Er zijn ergere dingen moet je maar denken. - Naar welke vlucht gaat deze duif (duiven in dit geval)?
Waar ik de favorieten op speel hangt er een beetje vanaf hoe de standen zijn. Ik laat de natuur zijn gang gaan, dus haal ik nesten uit elkaar laat ze ook niet overbroeden wat als voordeel heeft dat ze nu op hun tweede nest nog geen pen hebben gestoten.
Willem, bedankt voor je medewerking. Ik wens je een mooi en succesvol seizoen toe en hopelijk ga je jezelf weer in de picture spelen met een grootse overwinning of een prachtige uitslag!
Recente reacties