In deze rubriek krijgt iedere bereidwillige marathonduivenliefhebber de gelegenheid hun topduif (ven) van 2019 voor te stellen. Heeft u een duif die een prijs 1:100 heeft gespeeld of meerdere 1:50 stuur mij gerust een mail.

De beurt is aan ‘Puèblita’ van Ko Swagerman uit Bovenkarspel. Deze sympathieke liefhebber heb ik leren kennen in de periode van ‘de zaak Kees Droog’. In deze periode steunde hij samen met zijn broer Kees in de strijd tegen het onrecht wat Kees werd aangedaan. Dat is gelukkig achter de rug. De blik kon weer gericht worden op de duiven. Dit jaar liet Ko zien een topper op het hok te hebben. Zijn ‘Puèblita’ won de 7e nationaal Perpignan tegen 4.283 duiven, nadat ze al de 73e nationaal Agen won tegen bijna 6.000 duiven. Een echte kopvliegster!

Ko: ‘Ze is op Perpignan mijn tweede getekende. Ze was eigenlijk mijn eerste keus maar toen ik haar van het nest pakte, zat ze onder de duivenmest. Ze nestelde op de grond onder de zitjes. Ik heb haar onder de kraan met lauw water schoongemaakt en toen nat in de mand gedaan. Haar doffer was 3 dagen daarvoor weg gebleven met het uitlaten. Ik denk een roofvogel. Om haar op het nest te laten, heb ik snel aangepikte eieren onder haar gelegd. Ze ging dus mee op kleine jongen van 2 dagen. In 2018 heeft ze geen prijs gevlogen, maar kwam ze van 2 vluchten wel goed terug. Haar ouders zijn niet gespeeld. Haar vader komt van Kees Droog. Hij komt uit een kleinzoon van New Laureaat met een dochter van Zwart Goud van Jelle Jellema. Haar moeder komt van plaatsgenoot Hennie de Vries. De moeder van deze duivin is van het soort van Nico Volkens. De moeder van de moeder is een kleindochter van ‘De Super Barça 621’ van de Gebr. Jacobs. De beroemdste zoon van Het Betuwekoppel van Gerrit Veerman. Deze duivin (moeder van de moeder) is ook een dochter van de 81e nationaal Barcelona 2011.’

Bedankt Ko voor de medewerking en wat een topper heb je in het hok zitten … je kunt hier nog jaren plezier van hebben !!!