Wat een weekend was dit. Twee klassiekers stonden op het programma. Na jarenlang van kleine sectorvluchtjes als Albi en Cahors een paar keer per seizoen, was Dax weer in ere hersteld. Dax met een landelijke lossing en een nationaal karakter. Verder stond Barcelona op de kalender. De vlucht der vluchten onder de ZLU-vluchten. Wat werd dat een lange zit … voor Dax al, maar voor Barcelona helemaal. Dax was taai en op zaterdagavond was het nog niet helemaal gesloten. Barcelona liep tot maandag. Iets wat de laatste jaren ook niet vaak voorkomt. Vorig jaar liep Barcelona niet soepel door een lossing waar ik mijn vraagtekens bij heb gezet, omdat er geen rekening werd gehouden met een fikse onweersstoring amper 100 km van de losplaats. Dit keer leek het allemaal goed te gaan, maar bleef het in het oosten van Frankrijk lang nevelig, windstil en erg warm. De duiven van Dax hadden het vooral warm onderweg. Toen die eenmaal begonnen te vallen liep het wel rustig door. Hier de uitblinkers op een rijtje:
Sector 1
In Dax werden de duiven met koffietijd om 11 uur gelost op vrijdagochtend. De winnaars van St. Vincent van heel Nederland wonnen Dax in sector 1. Wat een jaar maakt deze familie mee. Het is de comb. C. de Ridder en zn uit Arnemuiden. Na hun ‘Agen’ won nu hun ‘307 van 2013 de 1e nationaal in sector 1. De winnende duif werd geklokt om 6.11 uur en maakte een mooie snelheid van 1.228 mpm. De nummer twee was 5 mpm langzamer en viel eveneens in Zeeland … in Kruiningen. Het was bij Chris Paauwe. Het gat tussen nummer 2 en 3 was 177 mpm. Het Brons ging naar Noord Brabant, naar N. Genevasen uit Budel. Schutjens uit Geffen (4e) en Stefan Leloux en zn uit Kapelle (5e) maakte de top 5 compleet van de 4.690 duiven, die in Dax werden gelost. De winnende familie de Ridder hadden twee duiven mee en speelden met hun tweede duif de 36e prijs. Schutjens had 5 duiven mee en pakte 4 prijzen. Van Bragt uit Wagenberg had 1 duif mee en die was terug te vinden op plaats 6. Jo Corstjens uit Thorn had 6 duiven mee en pakte 6 prijzen. Hij begon met de 12e en 50e nationaal. Frans Belleter uit Nispen pakte ook 6 prijzen van de 8 gezette duiven. Hij begon op de plaatsen 16 en 29. Rinus Kleppe uit Kerkwerve liet ook van zich spreken met 4 prijzen van de 5 Dax-gangers. Zijn eerste duiven zijn terug te vinden op de plaatsen 28 en 31. J. van Hoof uit Stiphout had 100% prijs met 4 duiven mee. Op 30 en 61 zaten zijn eerste twee duiven. Goessens had 2 duiven mee en 2 prijzen: 43 en 1.037. Dircks uit Maria Hoop had 7 prijzen van de 10 gezette duiven. Hij begon met de prijzen 51 en 88. De comb. Kroon en Erren uit Ven-Zelderheide hadden 8 prijzen met hun 10 Dax-gangers. Zij begonnen met de plaatsen 59, 63 en 73. Heuts uit Heerlen had met zijn 3 duiven 100% prijs: 69, 70 en 208 tegen 4.690 duiven. Cox uit Stein had 75% prijs. Hij begon op plaats 76. De Regter uit Weert had 100% prijs met de plaatsen 80 en 970.
Sector 2
De overwinning in sector 2 ging naar Ad Pegels uit Numansdorp. Hij had niet alleen de snelste van de 2.145 duiven van zijn sector, maar ook de snelste duif van heel Nederland. Zijn eerste duif werd geklokt om 6 uur in de ochtend op een afstand van 982 km. Dit betekende een snelheid van 1.308 mpm. Ad had een voorsprong van bijna 300 mpm op de nummer twee in sector 2, de comb. Terpstra-Koper uit Hem. Henk Bos uit Purmerend won net als op Agen het brons. Ad Pegels was ook één van de liefhebbers met een mooie uitslag. Hij had 75% prijs met 3 van de 4. Van de Gulik had zijn beide Dax-gangers in de prijzen op de plaatsen 16 en 116. Kievit uit Ouddorp haalde ook 100%, maar dan met drie duiven mee. Hij begin met de 29e prijs. Toon van Vliet uit Aarlanderveen had drie prijzen van de vier ingekorfde duiven. Zijn eerste twee duiven waren terug te vinden op de plaatsen 39 en 89.
Sector 3
In sector 3 waren 2.573 duiven mee. De snelste viel bij vader en zoon van der Meer uit Utrecht. Hun bovenste van de lijst werd geklokt om 8.51uur op een afstand van 1.039 km. De snelheid was 1.128 mpm. Den Uijl uit Lopikerkapel zat nog net boven de 1.100 mpm. Deze liefhebber had één duif mee en dan de 2e nationaal in sector 3 … heel knap. Leeftink uit Nijverdal haalde de derde prijs. Bart van den Bovenkamp uit Doetinchem had weer een prima uitslag. Hij had vijf prijzen van de zes ingemanden duiven. Zijn eerste duif stond weer in de top 10, op plaats 7. Frans Laurensen uit Beuningen had 100% prijs met zes duiven mee. Hij begon met de 14e plaats. Rave uit Aalten had ook zes prijzen van de zeven gezette duiven. Zijn eerste duif stond genoteerd op plaats 16. Wouters uit Nijmegen had 80% prijs met vijf duiven mee. Hij startte op plaats 31. Van Pijkeren uit Rijssen liet ook weer van zich horen met 6 prijzen van zijn 8 Dax-gangers. Prijs 34 was de plek van zijn eerste duif. De combinatie Hornsveld-Krol uit Soest hebben een toppertje in hun ‘736’ van 2013. Deze duif won de 37e prijs in sector 3. Het was hun enige duif in de mand naar Dax. De Gunst uit ’t Harde had een mooie vlucht met 90% prijs en tien duiven mee. Deze melker begon op plaats 38. Hennie van Doorn uit Amerongen had twee duiven mee en had ze beiden in de prijzen. Hij begon op plaats 41. Tot slot in sector 3 twee hokken met 100% prijs: Theo Streefkerk en zn met vier duiven mee. Zij begonnen op plaats 51. Jan Willem Steenbergen en zijn moeder uit Zutphen deden hetzelfde met drie duiven mee. Hun eerste duif pakte de 52e prijs in sector 3.
Sector 4
Voor sector 4 is Dax heel ver. Verreweg de meeste liefhebbers hebben een afstand van meer dan 1.125 km. Na St. Vincent is het hun verste vlucht. Daarom waren er ook maar 932 duiven mee. Desondanks vallen daar ook vroege duiven. De eerste was van Wim Wittebol uit Oosterwolde. Op een afstand van 1.165 km maakte zijn eerste duif een snelheid van 998 mpm. Dat was in sector 3 goed geweest voor de vijfde prijs. Een prachtprestatie op die afstand voor Wim die veel steun heeft van zijn vrouw Co. Ze versloegen Gerard Koopman, die zowel de 2e als de 3e prijs in de wacht had gesleept. Wat een seizoen hebben ze daar op de middaglossing in Ermerveen. Hij had er negen van de tien duiven in de prijzen.
Dat was een samenvatting van een trage editie van Dax. Er zullen nog wat duiven moeten komen, hopelijk komt er veel na, want op zondagavond moesten er nog wel wat komen. Morgen een ZLU-editie op jullie eigen Marathonduivenjournaal !!!

Recente reacties