De laatste drie seizoenen heb ik regelmatig geschreven over Sil van Vliet. Niet omdat ik een goed blaadje wilde komen met deze jonge topper, maar omdat hij steeds goede resultaten neerzette met zijn duiven. Hij won wedvluchten bij de Fondunie 2000, waar ik de hofschrijver van ben, hij won in het seizoen 2024 de 1e Nationaal Barcelona en werd ook in 2024 1e Keizer Kampioen van de enorm sterke Fondunie 2000. De competitie van het Noordelijk deel van Nederland over de Internationale (ZLU-) vluchten. Hij werd de liefhebber die het stokje van Jelle Jellema overnam. De man uit Nijverdal is de enige liefhebber, die in het bestaan van dit samenspel tweemaal achter elkaar Keizer Kampioen werd. Sil is een waardige opvolger van deze grote kampioen. Liefhebbers zullen er niet altijd bij stilstaan, maar Sil is pas drie seizoenen bezig op de Internationale vluchten. Vanaf het begin is het een succes gebleken.  Sils duiven vlogen veel vroege prijzen bij elkaar en een mooi aantal prachtige kampioenschappen in groot verband, zowel bij de Fondunie 2000, als bij de ZLU. Zoals ik al zei: ik heb de laatste jaren veel over hem geschreven en dat kunt u teruglezen als u googled op ‘Marathonduivenjournaal Sil van Vliet’. In dit verslag blikken we terug op het seizoen 2024 en zijn beste duiven van dit seizoen. Veel leesplezier …

De liefhebber
De afgelopen twee jaar heb ik Sil al een aantal keren aan u voorgesteld. Ik heb Sil leren kennen als een bescheiden liefhebber, die geniet van zijn duiven en de duivensport … zonder bla-bla. Wat ik persoonlijk grappig vind, is het feit dat Sil kijkt naar de kwaliteit van de duiven. Hij is niet ‘naam-ziek’. Dat komt niet zo heel vaak voor in de moderne duivensport. Zijn beste duiven komen van liefhebbers die landelijk niet zo bekend zijn, maar wel kwaliteit herbergen. Sil kijkt naar de prestaties van de ouders van de duiven die hij aanschaft. Sil is het ‘levende bewijs’ dat het gaat om de kwaliteit van de duiven als je wilt gaan presteren.
Sil maakte ook op de middaglossing mooie uitslagen, zoals een prachtige uitslag op St. Vincent 2020. Tegen bijna 3.000 duiven pakte hij de 7e, de 9e en de 23e prijs. Hij had 10 duiven mee en 7 duiven hadden prijs die dag.
Wie is deze jonge topper? Sil van Vliet is inmiddels (nog pas) 25 jaar. Als je naar zijn leeftijd kijkt en naar de leeftijd van een groot deel van de duivenliefhebbers, zou hij bij wijze van spreken nog ‘in de luiers’ zitten, maar daarentegen doet hij wel iedereen ‘de baard af’. Duivensport is niet leeftijd gebonden en als je serieus met onze hobby bezig bent, dan kun je kampioen zijn op jonge leeftijd, maar ook als hij je de leeftijd hebt om ‘bejaard’ genoemd te kunnen worden.
Sil woont vanaf zijn geboorte in het Zuid-Hollandse Ter Aar. In het polderlandschap van Het Groene Hart. Wat doe je in het dagelijks leven, Sil? Onze topper vertelt: ‘Ik werk bij het Hoogheemraadschap van Rijnland. Dit is het plaatselijke waterschap en is vergelijkbaar met een gemeentelijke en provinciale organisatie. Alleen dan gaan wij over het afval en oppervlaktewater. Ik werk daar in de buitendienst en ben beheerder van gemalen, stuwen, inlaten (plekken waar je water in laat om het water op peil te houden) en watergangen in de regio Nieuw-Vennep.’
Hoe ben je in de duivensport terecht gekomen? Sil: ‘In mijn familie zitten al heel lang duivenmelkers. Ik ben ze voornamelijk gaan houden, omdat mijn vader en broers ze al hadden. De eerste duiven waren vooral krijgertjes van liefhebbers uit de buurt. Later heb ik vooral veel duiven van Ben van Kempen gekregen.
Ben was regionaal een goede liefhebber. Af en toe een mooie nationale uitschieter, maar niet bijster bijzonder. Dat was een liefhebber die ook in Ter Aar woonde en op de marathon vloog. Ben had de meeste duiven van Jan Schreurs en Dick Pennings en hij had er enkelen van Dick van Dam uit Zegveld. Na Bens overlijden heeft Sil er 15 meegenomen. Daar zaten 4 goede verervers bij.
Sil vertelt: ‘Naar ‘rassen’ kijk ik niet. Op dit moment heb ik een goede kweekdoffer zitten: ‘De Elfpenner’. Deze doffer komt van Jan Lases uit het nabijgelegen Noorden. Die geeft veel goede jongen met verschillende duivinnen. De laatste jaren probeer ik elk jaar een paar nieuwe duiven te kopen voor op de kweek. Vaak zijn dat dan duiven uit bijzondere vliegers of kwekers. Zo heb ik twee kinderen van de 1e internationaal Bordeaux van Jac. van de Bosch uit Hengstdijk. Verder zit er nog een duivin van AP Overwater uit zijn 1e nationaal Dax, een duif van Bennie Homma uit de 1e nationaal Bergerac en een duivin van Tim Hage … nog via Ben van Kempen.’

Over de hokken vertelt Sil: ‘Ik had tot het seizoen 2023 een zolderhok van ongeveer 8 meter. Ik heb vorige winter wel een nieuw hok gebouwd, maar in 2023 heb ik nog op het oude verblijf gevlogen met de overjarige vliegers. Op Agen en Narbonne is er op het nieuwe hok van 14 meter met de jaarlingen gevlogen. Oude zolderhok is nu leeg. Het nieuwe hok is een verblijf met een open voorkant … het bekende doossysteem. Vanaf dit seizoen ben ik dus alleen vanaf dit hok gaan vliegen.’

De winnende duif van Barcelona
De winnende duif won vorig jaar al de 19e nationaal Perpignan. Het is ‘de 984’ van 2021, omgedoopt tot ‘Dancing Queen’. Op Barcelona ging ze de mand in op een jong van een week.
Deze duivin komt uit een zoon van de 1e nationaal Bordeaux van Jac. van den Bosch. Uit hem komen meerdere kopvliegers, zoals de 5e nationaal Narbonne 2022. De moeder van ‘de 984’ komt van AP Overwater. Zij komt uit ‘De Suizer’ (o.a. 9e nationaal Bordeaux) met ‘Miss Turbo Dax’ (1e nationaal Dax).

… wordt vervolgd …