Normaal is een verslag in het vliegseizoen een kort artikel. Jan Becker uit Nijverdal heeft genoeg stof ingebracht voor twee artikels, wat ik u als lezer niet wilde onthouden … … Jan Becker een man met een duidelijke mening en een goed verhaal. Lees met veel plezier deel 2 …
Orange Ochtendlossing en St. Vincent ZLU, Het weekend van Nijverdal !!!
Toen het zondag duidelijk werd dat zich rondom de vlucht Orange een hoge drukgebied boven Frankrijk zich ging ontwikkelen, heeft Jan besloten om alle jaarlingen op deze vlucht te spelen. Ze hebben naast hun Premium Fond van de firma Matador 2 dagen veel pinda’s en snoepzaad mogen eten. Het resultaat was prima van deze beginnelingen.
De zaterdag van Orange en St.Vincent was heel apart begonnen Het was wel een bijzonder weekend voor de Nijverdalse duivensport. Vrijdagavond won Jan Dekkers met voorsprong de vlucht uit Orange. Na de vrijdagavond van Jan Dekkers, kwam de zaterdag van Jelle Jellema en Jan Becker. Jan over deze zaterdagochtend: ‘De zaterdag zal ik nooit vergeten. Omdat de duiven van Orange bij het gloren van de dag zouden kunnen komen, ben ik om 4.00 uur opgestaan. Het was donker omdat het zwaar bewolkt was geraakt in tegenstelling tot de prachtige avond van de eerste vluchtdag. Alle hokken voorzie ik dan van schoon water en de kleppen open, omdat ik rustig wil zitten wachten wanneer het licht wordt. Dan om 4.30 uur ontdek ik in het donker het silhouet van een vogel op de nok van het hok. Snel een bouwlamp opgehaald en de vogel daarmee belicht. Het was een postduif, die er in elkaar en roerloos bijzat. Snel alle lampen en de buitenverlichting aan en een doffer gepakt. Deze op een 10 meter van het hok los gelaten. De doffer vloog keurig op de klep en de duif van de nok volgde direct. Het was mijn eerste duif van Orange … Een jaarling duivinnetje … Constatering om 4.40 uur. Niet te geloven. De nodige telefoontjes volgen spoedig. Dit duifje won in sector III de 26e prijs tegen ruim 5.000 duiven. Nadat ik er een aantal geconstateerd heb van de vlucht uit Orange, ga ik om 8.55 uur maar eens kijken naar de meldingen van St.Vincent. In NIC Terneuzen 30 duiven en in NIC Beek 8 duiven. Maar nog geen enkele in een straal van 100 km van Nijverdal. Dat duurt nog wel even. Dan om 9.00 uur weer een duif. De volgende duif van Orange gaat er dan door je hoofd. Dan zie je de groene en rode concoursringen om zijn pootjes. Formidabel wat een prestatie. Na melding de 4e Nationaal met ruim 200 km overvlucht en helemaal aan de oostkant van Nederland. Jelle Jellema is de eerste die mij feliciteerde en kreeg tijdens ons gesprek zijn eerste … 6e Nationaal spoedig gevolgd door een tweede … 9e Nationaal. Nijverdal met 3 duiven in de top tien !!!. Geweldig !!! Wat een stimulans voor het fondspel in ons dorp !!!’
Marseille
Op Marseille had Jan er 20 mee. Hij had er 10 in de prijzen en nu 16 thuis. Jan zit nog steeds met de naweeën van het ongeluk wat hem overkwam in de aanloop van seizoen 2013. Jan vertelt er meer over: ‘In plaats van duivensport lag ik op bed met gips van de lies tot en met de tenen vanwege een gebroken knie. De revalidatie heeft enkele maanden geduurd maar is volledig geslaagd met een 100% herstel. Daardoor is van het spelen van de duiven van metname het geboortejaar 2012 weinig terecht gekomen om maar niet te spreken over het opleren van de jonge duiven van 2013. Door de hulp van enkele sportvrienden hebben deze nog 3 taartvluchten gekregen. Om dit jaar niet te veel jongen te krijgen, heb ik deze duiven, waar ik dus niets van wist (wat prestaties betreft), in het voorjaar niet gekoppeld. Een soort weduwschap. De duiven zijn toen allemaal gekoppeld om er de vlucht Orange mee te spelen … 72 stuks. Je raadt het al … … ze kwamen allemaal met de auto naar huis terug. Code rood afgegeven door onze ‘deskundigen’ van de NPO. Vandaar dat me dit nooit meer zal overkomen. Ik speel ZLU !!! Deze komen in ieder geval los, al kan het een paar dagen duren. Een aantal van deze duiven verrassen me bijzonder omdat ze zo weinig marathonervaring hebben. Meestal maar één keer. Dat er nu relatief meer afvallers zijn, dan voor 2013, is dan ook logisch. In mijn eerste jaar van pensioen, 2011, speelde ik op de nationale vluchten 65% prijs. In 2012 heb ik me toegelegd op de 3 ZLU vluchten: Barcelona, Marseille en Perpignan. Resultaat 5 van de 6 op Barcelona, Marseille 9 van de 11, internationaal zelfs 10 van de 11 en Perpignan 8 van de 15 met de aantekening dat er 13 terug waren een half uur na de prijzen.
De ontgoocheling na het ongeluk was daarom des te groter. Maar we zijn weer op de terug weg met de duiven die de afgelopen weken zo verrassend goed presteren ondanks de beperkte fond-ervaring.’ De eerste 7 duiven van Marseille hadden allemaal een jong van ongeveer 6 dagen omdat ze te vroeg of te snel gelegd hadden.
Tot Slot
Wat wil Jan nog echt kwijt in de reportage? Jan: ‘De onzin, die onze organisatie de NPO verkondigt over het vliegen met warm weer. De ZLU toont dit met haar prima verzorging van de duiven en vervoer aan. We praten hier nog steeds over vogels met een hogere lichaamstemperatuur van 42 graden Celcius!!! Dit betekent zal ze veel beter tegen de warmte kunnen, dan mensen. Code rood voor Vitesse en Midfondvluchten terwijl de duiven prima van Barcelona thuis komen. Hoe wil je dat rijmen. Wat een onzin voor duiven in forme en in handen van een deskundige duivenliefhebber om dan vluchten af te lassen. En dan nog het advies om geen jaarlingen te spelen op een eendaagse fondvlucht. Nog zo’n onzin. De praktijk is anders. De eerste 8 duiven van Bordeaux (meer dan 1000 km voor ons) zijn jaarlingen bij ons inkorfcentrum !!! Over het vormen van een fondhok moeten deze heren beleidsbepalers, maar eens in de leer bij Jelle. Hopelijk worden ze wat meer duivenliefhebber en kraaien wat minder van deze onzin uit. Bij warm weer telt alleen goed vervoer en goed drinkwater voor de duiven in goed ventilerende wagens. Wij in afdeling 9 weten er alles van. Dat is de reden dat ik de voorkeur geef aan de ZLU-vluchten en nog maar zelden op de fondvluchten van de afdeling inkorf.’
Jan, ik denk dat veel marathonspelers dit herkennen en onderschrijven. Geniet verder nog van je mooie prestaties van de laatste weken en succes voor de laatste vluchten uit Narbonne en Perpignan !!!
Recente reacties