“45 jaar duivenliefhebber, 21 jaar oud en woonachtig in een half museum”
Harold woont samen met zijn vrouw Bea in een geweldig huis waar de tijd soms lijkt te hebben stilgestaan. Bea is niet zo van de duiven maar steunt Harold waar nodig. De hobby van Bea is duidelijk zichtbaar in huis want ze heeft een indrukwekkende en heel diverse collectie nostalgische en antieke items verzameld.
Harold en Bea hebben twee dochters en vier kleinkinderen (2 jongens en 2 meisjes). De winnares van Pau is dan ook vernoemd naar één van de kleindochters.
Ik kende vooraf Harold persoonlijk niet echt maar we hadden wat jaartjes terug wel al eens contact gehad. Voor de FondUnie mag ik dit jaar dus weer op pad om de winnaars van de ochtendlossingen te bezoeken. Dit doe ik samen met Martin Kwakernaat of Robert Borneman als duivenfotograaf en als het even kan is er ook iemand als afgevaardigde van het bestuur van de FondUnie. Dit keer was Martin Kwakernaat de fotograaf en was Raymond Schalkwijk aanwezig namens de FondUnie 2000.
De eerste 20 minuten was ik nog alleen met Harold en wat een ongekend mooie man is dat met een aanstekelijke lach, veel humor maar ook andere diepe emoties. Op één van mijn eerste vragen gaf hij een opvallend antwoord en hij hield dat vast tot het eind. Ik vroeg hem hoe oud hij was… en hij zei vol overtuiging 21 jaar jong en al meer dan 40 jaar duivenliefhebber. Daar moest ik het mee doen. En ik zou willen dat u zijn lach had kunnen horen toen hij mij dit zei…. Geweldig!
Ik heb allerlei mooie verhalen gehoord van Harold en het nachtelijke gesprek via App met zijn duivenvriend Aad Bransen Jr. wil ik jullie niet onthouden. Vooral ook omdat Harold het zo smakelijk live vertelde tegen mij en er nog zichtbaar van genoot.
Tijdstip: 03.27 uur
Aad » “er zullen er niet veel doorkomen Harold… zal wel 8 uur worden”
Harold » “Aad vriend ga jij nou maar slapen, ik ga schrappen”
Tijdstip: 04.56 uur
Harold » “is dit misschien wat Aad?”
Aad » “ja ja prima hoor”
Harold » “het is er echt 1 hé van Pau”
Aad » “pfffttt van vorig jaar zeker”
Harold » “nee joh echt”
Aad » “ach man, je staat niet op live”
Harold » “nou dan bekijk dit maar eens goed”
Aad » “wow Harold echt waar en is het er 1 uit het kleine hokje?”
Harold » “tuurlijk vriend daar pak ik de vroege duiven”
Aad » “gefeliciteerd”
Meer over “Amy” de nationale winnares van Pau:
Het is een laat duivinnetje van 2023 en in 2024 won zij dus als laat jong prijs op de marathon. In 2025 won ze weer prijs op de marathon en dan nu in 2026 wint ze de 1e Nationaal / FondUnie 2000 van Pau. Ze is ingekorfd op 10 dagen broeden en ze zit in het meest bijzondere duivenhok(je) dat ik ooit heb gezien. Bekijk de bijgevoegde foto’s van het hokje en u zult overtuigd zijn van mijn duiding van het kleinste hok ooit gezien waarop een nationale winnares huist. Een bijzonder fenomeen is ook dat “Amy” en haar hokgenoten NOOIT worden gescheiden.

“Amy” heeft een fantastische stamboom waarin een aantal duiven opvallen. De vader van “Amy” won de 27e Nat. Agen tegen 5.449 duiven. De moeder van “Amy” is een kleindochter van “Charlie 21” en die won de 21e Nat. Barcelona tegen 4.477 duiven en een 55e Nat. Pau tegen 4.283 duiven.
We zien zowel via vaderskant als moederskant de “Gold Digger” van Antony van Dijk en die werd 1e Nat. Asduif Marseille over 5 jaar en won onder andere de 14e Nat. Marseille tegen 3.680 duiven en de 42e Nat. Marseille tegen 3.248 duiven.
“Amy” is een heel fijn duifje in de hand en ze is bijzonder pienter in het hok maar ook als je ze in de hand hebt. Bovendien heeft ze een paar schitterende ogen en een mooie lengte in de vleugel. Allemaal leuk maar de klasse, de motivatie en het karakter van deze duivin zal wel het belangrijkste zijn geweest om zo snel terug naar huis te willen vanuit het zuiden van Frankrijk.
Harold won in het NIC Hendrik Ido-Ambacht natuurlijk ook de 1e prijs en hij werd met luid applaus onthaald door alle marathon vrienden. Ook Hugo Batenburg stond in de erehaag flink mee te klappen en die maakte het feest compleet door 2, 3 en 5 Nationaal Pau te winnen.
We kregen natuurlijk nog een paar duiven in de hand en Raymond Schalkwijk en ondergetekende waren enorm onder de indruk van De Catalaan die werd 4e Internationale Asduif Barcelona ’20-’22 maar zeker ook van de vader van De Catalaan. Een geweldige doffer van 2015 maar nog zo vitaal als wat en bevrucht nog altijd alles. De hiervoor al genoemde “Charlie 121” is een super knappe duivin die geweldig heeft gepresteerd maar al een paar jaar geen eitjes meer produceert.
Tot zover dit verslag van het bezoek aan Harold van der Kruijk in Monster. Het was een ontzettend leuk bezoek maar ook indrukwekkend en emotioneel. Harold heeft problemen met de longen en hoopt dat hij in aanmerking komt voor een transplantatie. De humor en vrolijkheid van Harold is echt uniek maar daar tussendoor kwamen mooie emoties van zijn overwinning langs maar ook een andere emotie om zijn gezondheid. Dat siert Harold in alle opzichten.
Bedankt Harold voor de koffie en overheerlijke cake en het fijne bezoek.
Namens de FondUnie 2000
André van Boxtel
Recente reacties