Laatst zat ik eens over de schouder van mijn vriendin mee te kijken naar een ‘shoplog’. Een shoplog houdt in dat een willekeurige jongedame enthousiast tekst en uitleg geeft bij een kledingstuk wat ze onlangs heeft gekocht. In eerste instantie dacht ik: ‘wat een onzin’, maar al gauw zag ik de amusementswaarde van zo’n shoplog en keek ik stilletjes mee.
Een dag later zat ik het hok te krabben. Mijn gedachten nemen dan altijd willekeurige vormen aan; een soort zen-moment. ‘Zo’n shoplog maken, dat kan ik ook, en zelfs beter!’ Al gauw namen mijn gedachten concrete vormen aan en zag ik een nieuw item voor me: een review over een duivenproduct. Ik pakte mijn telefoon er snel bij en vertelde Jaco over mijn nieuwe idee. Jaco is een goed klankbord en kwam met de juiste toevoegingen. Enkele dagen later heb ik verschillende grote en kleine bedrijven benaderd met de vraag of zij twee producten wilden opsturen voor dit nieuwe item. Enkele bedrijven waren gelijk enthousiast; andere bedrijven moest ik enigszins overtuigen, wat uiteraard geen probleem is. Tot mijn verbazing hebben ook (voornamelijk grote) bedrijven niet eens de moeite genomen om mijn vraag te beantwoorden. Dit valt mij erg tegen en wekt bij mij de indruk dat ze er echt alleen voor het geld zitten…
Gelukkig kunt u van de volgende bedrijven reviews over bijproducten gaan verwachten:
- Bio-lugecol
- DHP
- Herbots
- Herbovet
- Schroeder-Tollisan
Er zal om de week een duivenproduct een review krijgen. Hierin komen de volgende punten naar voren:
- ‘Ervaren’
Hoe ziet het eruit? Wat staat er allemaal op de label? Waar ruikt het naar? Hoe mengt het of lost het op? Is het makkelijk in gebruik?
- ‘Inzoomen’
Wat zijn de bestandsdelen van het product? Wat zijn de werkingen hiervan? Met welk doel moet dit bijproduct worden gegeven? Wanneer moet dit product gebruikt worden?
- ‘Praktijk’
Wat is de ervaring van andere melkers?
Voor de ervaring zal ik het product wel gebruiken op hok Wendel. Voornamelijk om te zien hoe het product in gebruik is. Ik zal ook benoemen of de duiven minder eten of drinken van het product dan normaal. Dit wordt vergeleken met een pan gewoon water en normaal voer onder vergelijkbare omstandigheden.
Na een uitgebreid gesprek met iemand die hierin is gespecialiseerd, heb ik besloten om verder geen uitspraken te doen over het effect van het product op de duiven. De specialist gaf mij een mooi voorbeeld over dons op het hok vinden:
- Donzen de duiven een dag later omdat het product is toegediend? Dit is een direct gevolg.
- Donzen ze omdat ze minder hebben gedronken aangezien ze de smaak van het product niet lekker vinden? Dit is een indirect gevolg.
- Ook is er nog een derde mogelijkheid, ze donzen door een andere reden die niets met het product te maken heeft. Het gaat dan niet om een direct of indirect gevolg, maar om een externe reactie.
Ik ben geen wetenschapper en ga geen officieel langdurig onderzoek doen naar het product. Dus aan uitspraken als ‘Ze vliegen nu beter’ of ‘Ze donzen beter’, wil ik mijn vingers niet branden. Het blijft met producten in de praktijk altijd lastig om te bewijzen dat de goede prestatie aan het product heeft gelegen. Toch is wel wetenschappelijk vastgesteld waar de bestandsdelen van het product voor zijn bedoeld, hier ga ik wel dieper op in. Het doel van de review is om de lezer te laten nadenken over het product: ‘Daarom geeft die duivenmelker dit product’ of ‘Dat is nou net wat ik nodig heb op het hok’. Daarnaast hoop ik ook de lezers te amuseren!
Binnenkort kunt u de eerste review verwachten.
© Fabian Wendel
Mocht u dit lezen en denken: ‘Het bedrijf waarvoor ik werk is helemaal niet benaderd’. Dit zou zeker kunnen, van enkele bedrijven kon ik geen (Nederlandse) contactgegevens vinden. U bent uiteraard welkom om ook mee te werken aan dit item! In dit geval kunt u contact met mij opnemen.
Voor vragen:
fabiansocialmedia@outlook.com of de contactpagina van Het Marathonduivenjournaal
Recente reacties